Son zamanlarda modül fiyatlarında ciddi artışlar görülmektedir.
Söz konusu artışların sebeplerini araştırdık;
Bunları özetleyecek olursak;
– Panel üretiminde kullanılan çerçeve hammaddesi alüminyum olduğundan LME oranına göre,
– Panel üretiminde kullanılan junction box yapımında bakır kullanıldığından LME oranına göre,
– Panel üretiminde kullanılan busbar – ribon yapımında bakır kullanıldığından LME oranına göre
maliyet artışı meydana gelmektedir.
İlgili tablolar aşağıda yer almaktadır.
HÜCRE
Artan taleple birlikte ihtiyaçları karşılamakta zorluk çeken polisilikon üreticileri nisan ayında bakım programında olacaklardır.
Bu durum arz eksikliğine neden olacaktır. İlave olarak wafer fiyat artışları da söz konusudur.
Bunlar üreticilerin maliyetlerinin yükselmesine neden olacağından hücre fiyatlarında artış beklenmektedir.
Sektörün lider üretici LONGI’ nin resmi internet sitesi üzerinden yapmış olduğu bilgilendirmeye de bakılırsa önümüzdeki günlerde silikondaki artış hücre fiyatlarını doğrudan etkileyecektir.
CAM
Dünyada ciddi bir cam krizi yaşanmaktadır. Pandemi dolayısıyla üretimin yavaşlamasına bakıma giren cam hatları da eklenince üreticiler dünya genelinde ihtiyacı karşılamada yetersiz kalmıştır.
Bir cam hattının kapatılıp, bakıma alınması ve tekrar düzenli halde çalışır hale gelebilmesi için gerekli süre 6 ile 12 ay arasında değişmektedir.
Bu durum hem cam fiyatlarında artışa sebep olduğu gibi taleplerin zamanında ve tam olarak karşılanamaması sorunu da ortaya çıkarmıştır. Yani yüksek fiyattan bile cam tedarik edilememektedir.
EVA VE BACKSHEET
Tedarikçilerden alınan bilgiye göre üretimin %65 i dış kaynaklı hammaddeler oluşmaktadır. Geçen yıl (2020) Mayıs ayı itibariyle üretiminde kullanılan “EVA RESIN” ve “ADDITIVE” ürün fiyatlarında aşırı artış gerçekleşmiştir. Bu ani yükselişler rekabetçi olamadıkları için, “SKC KOREA” gibi bazı ufak çaplı üreticilerin üretimi tamamen durdurmasına sebep olmuştur. Oluşan arz daralması fiyatlarda artış meydana gelmiştir.
Tüm bunların dışında metal, polysilikon, cam vb. hammadde fiyatlarının artışından bağımsız olarak navlun fiyatlarında da ciddi fiyat artışları meydana gelmiştir.
2021 yılında meydana gelen tüm bu olumsuzlukların yanı sıra 25.03.2021 tarihinde dünyanın en yoğun ticaret yollarından biri olan Süveyş Kanalı 400 metrelik EVERGREEN adlı konteyner gemisinin karaya oturması sebebiyle trafiğe kapanmıştır.
Kanal 29.03.2021 tarihinde kısmi olarak trafiğe açılmış olmasına rağmen her iki tarafta bekleyen yaklaşık 400 civarı gemi, kanala doğru yolda olan 300 civarı gemi ve yaklaşık olarak limanlarda bekletilen 4000 civarı gemi olduğu düşünüldüğünde tedarik zincirin karşı karşıya olduğu sorunun büyüklüğü anlaşılacaktır.
Tüm bunlar göz dikkate alındığında sistemin tekrar düzene girmesi yaklaşık olarak 2-3 ay süreceği öngörülebilir.
Gündemler yakından takip edilip aksaklık yaşanmaması için ELİN olarak üzerimize düşen ne varsa yapılmaktadır ve yapılmaya devam edecektir.